הנאות שלא כדרך הטבע

רכיבת אופניים היא הונאה של חוקי הטבע. על אף שאת חוקי הביולוגיה והפיזיקה לא ניתן לרמות, מסתבר שעל הצירוף שלהם – אילוצי הביופיזיקה  — אפשר להתגבר. סיפורנו מתחיל לפני כשמונה מיליון שנים, כאשר פרימאט מסוים למד להיעמד על רגליו האחוריות באופן קבוע, פטנט ששחרר את רגליו הקדמיות לפעולות שונות כגון דחיפה, משיכה, ותפישה. התנוחה הזאת איפשרה להומו ארקטוס ללמוד להשתמש במקלות ובאבנים באופן מושכל, ומכאן ועד לבניית האינטרנט ופצצת המימן המסלול ידוע ובלתי נמנע.

אין אף יונק בממלכת החי, פרט לאדם, שמסוגל ללכת על רגליו האחוריות יותר מדקה או שתיים. מבחינה הנדסית, התנוחה הזאת היא כמעט בלתי אפשרית, כי היא דורשת לאזן מטען של מאה ק"ג (אני מעגל קצת) על פני שטח מגע של כף רגל אחת. התוצאה היא לחץ ממוצע של קילוגרם אחד לכל סנטימטר מרובע; להשוואה, דמיינו קוביית בטון בגודל מטר מעוקב, שמשקלה טון; הלחץ הממוצע על בסיס הקובייה הוא מאה גרם לסנטימטר מרובע – עשירית מזה שמופעל על כף הרגל האנושית. בגלל שלא ניתן לייצב מסה כזאת על רגל אחת יותר ממספר שניות, אנו מעבירים כל הזמן את משקל גופנו מרגל לרגל, גם בעמידה. אנו נמצאים באופן קבוע במצב מופלא של נפילה מבוקרת. ההישג הזה מתאפשר הודות למערכת איזון מתוחכמת של מאות קפיצים, עשרות מיסבים, מיליוני מעבדים, ומשקולת מסיבית אחת שנהוג לכנותם, בהתאמה, שרירים, מפרקים, נוירונים, ותחת. אז לפני שאתם מתפעלים ממכשיר ה Segway הבא שתראו, ראוי שתתחילו להתפעל קצת מעצמכם

אם הליכה ועמידה הן פעולות מרשימות מבחינה הנדסית, הרי ריצה על שתי רגלינו האחוריות היא פעולה כמעט בלתי נתפשת. בכל צעד ריצה אנו עושים שתי תת-פעולות ייחודיות: מניפים את כל משקל הגוף כלפי מעלה — הרמת מאה ק"ג באוויר בכל שנייה ושנייה — ובמקביל, דוחפים את כל המטען הזה מטר וחצי קדימה. הנפת הגוף כלפי מעלה צורכת משאבי אנרגיה עצומים; אם היינו יכולים למזער את תת-הפעולה הזאת ככל האפשר, היינו מנהלים משק אנרגיה הרבה יותר יעיל. ואמנם, כשצופים באצנים גדולים גומעים מסלולי ריצה, הדבר הראשון שבולט לעין זה שהם בעצם מרחפים: יש להם יכולת מיוחדת להביא למינימום את פעולת המעלה-מטה של הגוף ולהפנות את מירב משאבי האנרגיה לתנועה קדימה, שהיא בסופו של דבר מטרת הריצה.

רכיבת אופניים מביאה את עיקרון הריחוף למיצוי מלא. ברכיבת אופניים אין שום פימפום מיותר כלפי מעלה. מערכת הדוושות, השרשרת וגלגלי השיניים (power-train) מאפשרת תנועה חלקה להפליא בה הרוכב ממקד את כל כוח שריריו על וקטור אחד בלבד: קדימה. בכל רכיבת אופניים אנחנו מוצאים עצמנו ממלמלים בחוסר אמון – אני לא קולט איך עליתי את העלייה הזאת; אני לא מבינה איך הצלחתי לשרוף כל כך הרבה קילומטרים; אני לא מאמין איזה כלי מדהים זה האופניים האלה. ההסבר הוא פשוט: על אופניים, בניגוד לריצה ולענפי ספורט אחרים, אין שום פעולת גוף מיותרת. יש מאמץ פיזי עצום, אבל כל ההשקעה מפוקסת כמו קרן לייזר קדימה ויוצרת חווית תנועה סוחפת ומשכרת. משכרת את החושים, ומשקרת את האופן בו הטבע תכנן שהאדם ינוע.

אופני הרים – התחום שלי – הם פלא מכני שמעצים את חווית ההתגברות על חוקי הטבע בכל מיני דרכים ממזריות. עשרים ושבעת ההילוכים, בלמי הזעזועים, ומעצורי הדיסק יוצרים מכונה שמאפשרת טיפוס בכל שיפוע אפשרי. בפרט, השילדה של אופניים משובחים (10,000 הש"ח הראשונים) בנויה מחומרים מרוכבים שמספקים איזון מדוייק בין עוצמה לגמישות. פעולת הדיווש, בעיקר בקטעים טכניים, מפעילה לחצי פיתול עצומים על השילדה. אם השילדה סופגת את הזעזועים האלה יותר מדי, חל בזבוז אנרגיה שהייתה יכולה להיות מושקעת בתנועה קדימה. לכן, מצד אחד, השילדה צריכה להיות מספיק חזקה כדי להעביר את כל מומנט הדיווש אל הנעת הגלגלים; מצד שני, השילדה צריכה להיות סלחנית וגמישה ולאפשר לרוכב להיכנס לכל מיני תנוחות גוף מוזרות, כמו שהשטח מכתיב. בעליות תלולות, שלדה טובה מאפשרת לך להיעמד על הדוושות, למקמם את התחת על השפיץ של האוכף, לשכב קדימה על הכידון, ולקסקס את העלייה באופן בלתי סביר בעליל. למשל, בטיפוס למוחרקה מיוקנעם אתה מסתכל מדי פעם קדימה, רואה שיפוע נוראי עם סלעים ודרדרת, ואומר לעצמך – אין מצב שאני אעלה את זה. ואז אתה חורק שיניים ועולה את זה איכשהו. זה לא יכול להיות, אתה אומר לעצמך באפיסת כוחות מאושרת; אני לא קולט איך עשיתי את זה.

התחכום של אופני ההרים גורם לכך שכל אדם כמעט יכול להפוך לרוכב שטח משובח. אם אתה צנום וגבוה, יש לך יתרון בעליות; אם אתה כבד וקצר, יש לך יתרון בירידות (שהן לא פחות מאתגרות מהעליות). השטח מציג אינספור צירופים של אתגרים ומכשולים טכניים, ולכל מבנה גוף יש יתרון יחסי בקטע זה או אחר של הרכיבה. גם המבנה המנטלי מתאפיין בשונות עצומה: יש רוכבים שהם חזקים בתחילת המסלול, ויש כאלה שמתקשים בהתחלה אבל עוקפים את כולם בסוף; יש רוכבים שמתבלטים בקור ובגשם, ויש כאלה שרק מעל שלושים מעלות בצל נדלק להם הטורבו והם מתחילים  להוביל. מבחינה זאת – ורסטיליות — אין אף ענף ספורט שהוא כל כך ידידותי למשתמש. גם כאן יש אלמנט של רמאות, שמאפשר לשמנמנים להיות ספורטאים מעולים. לאופניים לא אכפת אם יש לך קצת משקל עודף, והרכיבות יוצרות כרס חטובה וספורטיבית.

ואמנם, עוד דרך נחמדה לרמות את עצמך עם אופניים זה לדעת שעל אף צורתך החיצונית אתה בעצם חתיך לא נורמלי. למשל, הרוכבים בקבוצה שלי –מנגבי חומוס ולוגמי בירה סדרתיים באמצע שנות החמישים – הם כולם פיסלי מיכלאנג'לו חטובים ומשורגים בשרירים, מכף רגל ועד ראש. הבעיה היא שכל היופי הזה מתחבא מתחת שכבת ריפוד לא מבוטלת. אז מה? כל מי שרוצה מוזמן למשש אותנו, ללחוץ קצת לעומק, ולהתפעם מרקמת הפלדה והעוצמה הקפיצית שמקננת בפנים. לכן, כשאני לא תמיד מרוצה מהמחזה שנשקף אלי מהראי, אני נזכר שמתחת לפני השטח מסתתר אפולו בנוי לתלפיות. אני יודע שאני חתיך הורס, וכל מי שמוכן ללטף אותי פה ושם יודע את זה גם כן, ומשאר העולם לא אכפת לי ממילא.

(בולגריה, 2006)

פוסט זה פורסם בקטגוריה יומן רכיבות אופני הרים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על הנאות שלא כדרך הטבע

  1. אני רק שאלה הגיב:

    מכותב מוכשר כזה יש לצפות להשקעה רבה יותר והגעה ללפחות פרסום אחד בחודש.

    מחכה לרשימה הבאה. עודד.

  2. לא מרצון להיות קטנוני
    אבל מבחינת נצילות אנרגטית
    ריצה יותר יעילה מרכיבה על אופניים …

  3. א הגיב:

    מבחינה פיסיקלית, נראה שאתה טועה. תנועה סיבובית יעילה יותר מתנועה קוית הנעצרת ומתחדשת כל הזמן.

    גם מבחינת הניסיון שלי – אני לא מסוגל לרוץ 10 ק"מ בקצב 16 קמ"ש, ועל אופניים זה בקושי גורם לי להזיע.

    מעניין גם שאף יצרן רכב לא חשב להחליף את מנגנון הגלגלים במנגנון הליכה כדי לחסוך אנרגיה, למרות שהטכנולוגיה של רובוטים הולכים כבר קיימת לצרכים מסוימים.

  4. שלומית הגיב:

    הצלחת להצחיק אותי

    אצלי , אגב, השרירים מסתתרים מתחת לערמה של סימנים כחולים. הצד הטכני שלי לוקה בחסר ולמרות הכוונות הטובות שלי אני מתרסקת לא מעט.

    וזה המקום להודות לך, בזכות ספרך המלבב מצאתי את מקומי כאן, ברשימות…

  5. אבי הגיב:

    נהנתי לקרוא.

כתיבת תגובה

