איך (לא) לפרסם רשימה במדור "תרבות וספרות"

אחרי שפרסמתי בבלוג את הרשימה "על סרגל ומחוגה" לפני מספר ימים, שאלו אותי כמה אנשים אם היא התפרסמה גם בעיתונות. התשובה היא כן ולא.

נתחיל עם זה שהרשימה הזאת היא כמעט הדבר התרבותי היחיד שכתבתי אי פעם. אי לכך זה נראה לי טבעי לשלוח אותה למדור "תרבות וספרות" בעיתון הארץ, בהבנה שהיא תידחה או תתפרסם כלשונה.  מה שקרה זה ככה: העורך חתך בערך שני שלישים מהרשימה, העיף כמה משפטי מפתח, ואת התוצאה המרוטשת פירסם במדור "תגובות" בתור מכתב למערכת.

זה פשוט הרס אותי.  איך הוא עשה לי את זה?  מה פתאום הוא קורע לגזרים את הרשימה שלי?

מאז אני עוקב בעניין אחרי מדור "תרבות ואמנות", שביום טוב בלי עננים אני מבין בערך 20% ממה שכתוב בו, ומנסה לפענח איך אפשר להשחיל לשם מאמר בלי שהוא יעבור התעללות טקסטואלית. אני גם עוקב אחרי הכתיבה של עורך המדור עצמו, שבאמת כותב לא רע.  בקיצור, המסקנה שלי היא שכדי לפרסם את הרשימה "על סרגל ומחוגה" במלואה במדור "תרבות ואמנות" הייתי צריך להוסיף לה פתיח בסגנון הבא:

"איקרוס" הוא בר קטן ומזוהם להפליא מתחת לאקרופוליס.  אני יושב שם, לוגם אוזו, מהרהר בקפקא, ומתבונן ברפרודוקצייה מקומטת של הצלוב של אל-גרקו שתלוייה על הקיר במסמר חלוד.  מולי, מתחת לכריסטוס, יושב דייג בגופייה קרועה, ילדון שרירי ומיוזע.  נדמה לי שהוא שולח אלי מבט גנוב.  אני נזכר בשורה המרתקת שתרגמתי מהלדרלין – "קרפדה מכורבלת בבית סחוף, ואני למגף משתוקק", ואיני יכול שלא להיזכר במה שאמר עליה המשורר המונגולי המדהים סשה צ'יצ'וגורי בתכניתו הנפלאה של ברנר פיבו הגאוני. הדייג זז בכסאו, ואני זוכה למבט חטוף של הפרופיל האטרוסקי שלו. הו! איפה הצ'חצ'חים הבהמיים שלנו ואיפה הפרעכים המקסימים של אתונה! השוקיים של אפולו שלי נעים קצת, ולפתע הם מזכירים לי שוקי מחוגה.  והסרגל שלו … (וכאן הייתי מתחבר איכשהו לשאר הרשימה שלי).

לדעתי זה היה מוביל לפרסום מיידי של כל הרשימה ב "תרבות וספרות", אבל אני לא בטוח.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה רשימות שונות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

