שטפונות וארבה במדבר יהודה

נחל פרצים, רגע לפני

ערב לפני הרכיבה שלחתי לרפי את תחזית מזג האוויר של Ynet  באיזור הטיול המתוכנן: "גשם כבד, סופות רעמים, חשש לשיטפונות".  רפי הרגיע אותי ואמר "דני הביולוג, שמצטרף אלינו מחר, עשה פעם מחקר על זאבים בנגב, והוא אמר שלא יהיה מחר גשם".  מעודד מהמידע המדעי המוצק הזה התעוררתי למחרת בארבע וחצי, הכנסתי את האופניים למכונית והתחלתי לנסוע לנקודת הכינוס בגשם שוטף. לאחר מספר דקות שברתי את דממת האלחוט והודעתי לרפי בקול נכאים שאני חוזר לפוך.  רפי וגילי גערו בי במילים קשות ביותר ורפי הזכיר לי שדני, שחי עם להקות זאבים בערבה, אמר שלא יהיה היום גשם.  כדי לא לאבד את מעט המוניטין שהצלחתי לרכוש בקבוצה, ומתוך הבנה שברמה התיאורטית בעצם לא יורד גשם, העברתי להילוך אמפיבי והמשכתי לפלס את דרכי לרמת השרון דרך מבול כבד.

לאחר העמסת כל הכבודה על הג'יפ של אמיר (ארבעה רוכבים על ציודם וכלי רכבם), פתחנו בנסיעה דרומה כאשר סופת הגשם מזנבת בנו מצפון.  תוך כדי נסיעה קיבלנו דיווח שכביש ערד-ים-המלח נחסם בגלל מפולות סלעים.  זיק התקווה שהרכיבה אולי תתבטל בכל זאת נמחה כשרפי וגילי החליטו לאגף את המפולות מדרום דרך צומת הערבה, ואמיר לתדהמתי לא הביע שום התנגדות. וכך המשכנו להתקדם לנקודת הזינוק בצומת זוהר, ממנה ציפתה לנו רכיבה (וולונטרית) של 30 ק"מ דרך גשם, בוץ, שטפונות, מפולות סלעים, ולהקות ארבה רטובות ועצבניות. בתחנת הדלק של בית קמה חברנו עם דני הביולוג. להפתעתי, דני עשה רושם של אדם סביר לחלוטין, על אף השנים נטולות הגשם בהן ינק חלב מעטיני זאבות בערבות הנגב.

הנסיעה לדרום ים המלח הייתה רגועה וחסרת אירועים באופן מפתיע.  מזג האוויר הלך והתבהר כל שהדרמנו, אך גוש עננים שחור וענק המשיך לאיים ולסגור עלינו מצפון.  לאחר חנייה והתארגנות בצומת זוהר יצאנו לדרך על האופניים. את החרגולים הראשונים פגשנו לאחר מספר דקות, מכרסמים להנאתם את צמחיית הערוץ.  הם היו מופתעים מאד לראות רוכבי אופניים במזג אוויר כזה, והרשו לנו להחזיק ולצלם אותם כרצוננו.  לאחר פנייה מזרחה שסומנה הן ברוג'ום והן ב GPS התחלנו לטפס על שלוחה מסוקסת למדי.  בשיא השלוחה פגשנו קבוצת ג'יפאים ששאלו אותנו ברחמים אם שמענו את תחזית מזג האוויר. ואמנם, ברגע זה החשיכו השמיים וזרזיף גשם מעצבן החל לרדת.

בלי לבזבז זמן ותוך הכרה שהגשם הזה הוא בעצם טעות סטטיסטית שיש להתעלם ממנה המשכנו בדרך. והדרך הייתה דרך-לא-דרך, מחורצת בעשרות ערוצי נחל, דרדרות, עליות וירידות.  בקיצור, רכיבה טכנית קשה ומאתגרת עם נוף מטמטם מכל הכיוונים ושמיים שחורים ונמוכים עם הבלחות מזדמנות של קרני שמש. דרך אגב – הג'יפים עשו מאמץ פתטי להמשיך אבל לא הצליחו להתגבר על המכשולים וקיפלו זנב.

לאחר כעשרים ק"מ של רכיבה הררית מצפון לדרום ירדנו מזרחה למישור עמיעז והגענו למערת הקמח.  הרכיבה בקניון עד המערה הייתה תענוג צרוף, אך המערה הייתה סגורה עקב חשש להתמוטטות. משם המשכנו להפסקת קפה מתחת מפל יבש בגובה של כעשרים מטר, תוך תקווה שהשיטפונות יתחילו ביום הבא. לאחר מכן התחברנו לערוץ של נחל פרצים עליו רכבנו עוד כשבעה ק"מ עד נקודת הסיום.

הייתה רכיבה משובחת במסלול מדברי-הררי יפהפה – חוואר על הזמן.  לא ברור אם היה לנו מזל לא נורמלי עם מזג האוויר, או שאנשי הזאבים יודעים על מה הם מדברים.  עם אי הודאות הזאת נצטרך לחיות עד הרכיבה הבאה עם רפי וצוות החזאים שלו.

צילמו: שמעון שוקן ורפי רבינוביץ
פוסט זה פורסם בקטגוריה יומן רכיבות אופני הרים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

12 תגובות על שטפונות וארבה במדבר יהודה

1. אביגיל הגיב:

מקסים. מחכה לקרוא עוד.

2. זורגי הגיב:

פעם התבררתי לילה שלם באזור הזה, עם ירח מלא הוא ממש קסום.

3. איילת הגיב:

ושוב, ברכות על הספר שיצא בקרוב, אני מבטיחה להסתכל בחנות ההוצאה ולתת למישהו להעריך אותו בשבילי… 🙂
    נהניתי מסגנון הכתיבה.
    אגב, אני האחרונה לכפור באמיתות מיתולוגיות כדוגמת אנשי הזאבים ועדיין, אני ממליצה על weather.com, ככה בשקט, בלי שאף אחד יודע.

4. עמי הגיב:

חרגולים, זאבים, חזאים! שמעון,השתגעת?

ברוך הבא:-)

5. עמי הגיב:

וכן..הספור מקסים!

6. אילה הגיב:

לקרוא ולהרגיש שאתה חצי שם. צריך להצמיד בולמי זעזועים לכיסא. איזה יופי !

7. דרור פויר הגיב:

בוא'נה, זה מגניב לאללה! ברוך הבא ושחק אותה.
    אני נרשם ב-RSS

8. פולינומיאלי הגיב:

רכיבה זה NP-קשה. יש משהו מקרב?

9. זו ש הגיב:

באימוץ ארבה כחיית מחמד.
    יופי של צילומים 🙂

10. אהרון חבר הגיב:

העלת לנגד עיני רוחי אלף תמונות נשכחות

תודה לך

11. הצילום האחרון מזכיר לי את אישתי המנוחה רוחמה כשהייתה מאדימה מעצבים עלי.